Gå til hovedindhold

Madservice

Sund og nærende kost er en vigtig del af livet - også i alderdommen.

Indhold

    Madservice

    Vi tilbyder madservice til udbringning til dig, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, ikke selv kan varetage madlavning. Hjælpen er ikke bestemt af alder eller diagnose, men bestemt efter behov.

    Du skal være bosiddende i Mariagerfjord Kommune.

    Formålet med hjælpen er:

    • at tilbyde dig levering af måltider, hvis du på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, ikke selv kan varetage madlavning.
    • at give dig mulighed for at fastholde eller forbedre din ernæringstilstand gennem nærende og varierede måltider.

    I Mariagerfjord Kommune har du mulighed for at få:

    • Varm mad leveret dagligt
    • Køle- vakum mad leveret ugentligt.

    Du kan vælge at få leveret måltider fra 3 – 7 dage om ugen.

    Det er Myndighed og Visitation, der sammen med dig afgør hvilken madservice, du kan tilbydes.

    Du skal kontakte Myndighed og Visitation – se kontaktinformation nederst på denne side.

    Iværksættelse af hjælpen sker senest to dage efter henvendelse. Ved akut opstået behov kan hjælpen iværksættes med det samme.

    Indsatsen er omfattet af ”frit valg”. Måltiderne bestilles og leveres af godkendte leverandører i Mariagerfjord Kommune, som du selv vælger i forbindelse med bevilling madservice.

    • Det danske Madhus (leverer køle-vakum mad)
    • Sønderup Landkøkken (leverer varm mad)

    Ændringer i levering

    Du skal selv kontakte leverandøren, hvis du har ændringer til leveringen af maden.

    Du kan bestille ekstra mad til gæster.

    Hvis du ikke længere ønsker madservice, skal du give besked til Myndighed og Visitation.

    Måltider og menuplaner

    Leverandørerne udleverer en menuplan hver måned.

    Du skal vælge menu for en måned af gangen og returnere den udfyldte menuplan med madchaufføren.

    Du betaler for madservice. Vi fastsætter taksten for madservice, og regulerer den en gang årligt. Du kan se priser via dette link. 

    Betaling sker bagudrettet for de madportioner, som du har modtaget, og betaling fratrækker vi som udgangspunkt månedligt fra din pension.

    Hvis du har spørgsmål omkring hvilken hjælp du kan få, kan du henvende dig til Myndighed og Visitation (se nederst).

    Klage

    Er du ikke tilfreds med maden eller leverancen, skal du kontakte leverandøren.

    Madservice til dig, der bor på plejecenter

    Du kan købe en kostpakke, som indeholder: 

    • Morgenmad og et formiddagsmåltid (måltid 1)
    • Frokost og et eftermiddagsmåltid (måltid 2)
    • Aftensmad, der indeholder hovedret og biret/dessert samt et mellemmåltid aften (måltid 3)
    • Drikkevarer hele døgnet (øl, vand, vin og spiritus er som udgangspunkt ikke) 

    Du har mulighed for at afmelde ét eller flere enkeltmåltider eller afmelde forplejningen for en hel dag eller for flere dage. 

    Hvis du ønsker at fravælge et enkelt måltid skal du give besked til personalet senest fem hver-dage før.
     
    Ønsker du helt at fravælge eller opsige hele kostpakken (uden drikkevarer), skal du give besked til personalet senest fem hverdage før den første i måneden.

    Fravælger du enkelte måltider eller hele kostpakken er du eller dine familie og netværk selv an-svarlig for at indkøbe og tilberede dine måltider. 

    Bliver du indlagt på hospitalet betaler du ikke for forplejning den dag, uanset hvilket tidspunkt indlæggelsen sker på.

    Ved udskrivelse betaler du for forplejning for hele denne dag, uanset tidspunkt for udskrivelsen.

    Du betaler for kostpakken. 

    Vi fastsætter taksten for kostpakken og regulerer den en gang årligt.

    Du kan se priser via dette link

    Du betaler ikke for forplejning, hvis du senest fem hverdage før har afmeldt forplejningen til personalet. 

    Betaling sker som udgangspunkt via girokort. 

    Hvis du har spørgsmål omkring kostpakker på kommunens plejecentre, skal du kontakte det enkelte plejecenter. 

    Find kontaktoplysninger på plejecentre i Mariagerfjord Kommune.

    Læs Mariagerfjord Kommunes kvalitetsstandarder

    Kvalitetsstandarder og tilsynsrapporter

    Mariagerfjord Kommune laver i overensstemmelse med lovgivning årlige kvalitetsrapporter, kvalitetsstandarder samt tilsyn.

    Sidst opdateret: 6. januar 2025

    Kontakt

    Myndighed og Visitation

    Alle medarbejdere har træffetid hverdage kl. 8.30-9.30

    Kl. 10-12:

    Distriktsvisitatorer (personlig pleje og praktisk hjælp m.v.)
    Tlf. 97 11 34 49

    Sagsbehandlende terapeuter (hjælpemidler m.v)
    Administrative visitatorer (genoptræning, kropsbårne hjælpemidler)
    Tlf. 97 11 34 48