Gå til hovedindhold

Hjælpemidler

Du kan få godkendt hjælpemidler, hvis dine fysiske eller psykiske funktionsevner er nedsat.

Indhold

    Bevilling af hjælpemidler

    Kommunen kan bevilge et varigt hjælpemiddel, hvis det:

    • i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af en nedsat funktionsevne
    • i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse
    • eller er nødvendigt i forbindelse med udøvelsen af et erhverv

    Hvem kan få et hjælpemiddel?

    Kommunen yder støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

    Ansøgning om hjælpemiddel kan sendes via selvbetjening, eller ved telefonisk kontakt til Myndighed og Visitation.

    KVIK-Service

    Et tilbud om hurtig sagsbehandling af ansøgninger på et standardhjælpemiddel. Har du spørgsmål til KVIK-Service så ring til Myndighed og Visitation.

    Nye regler for bevilling af støttestrømper/ærmer/anden kompressionsbandage

    Et kompressionsprodukt kan være både et hjælpemiddel, som bevilliges af kommunen, og have karakter af behandlingsredskab, der kan udleveres af Sundhedssektoren.

    Mariagerfjord Kommune sagsbehandler ansøgninger om kompressionsprodukter efter gældende regler, Servicelovens § 112, Ankestyrelsens principafgørelser og ombudsmandens udtalelser omkring skildring mellem hjælpemidler og behandlingsredskaber.

    Der vil være situationer, hvor du som borger også anbefales selv at købe kompressionsproduktet.

    Ankestyrelsen offentliggjorde en ny principmeddelelse den 28. juni 2022 om kompressionsstrømper/ærmer/anden kompressionsbandage, som Mariagerfjord Kommune skal følge.

    Den nye principafgørelse fastslår, at kompressionsstrømper m.v. både kan anses som et behandlingsredskab og som et hjælpemiddel til at afhjælpe den nedsatte funktionsevne. Såfremt brugen af kompressionsstrømper/ærmer/anden kompressionsbandage har karakter af behandlingsredskab, kan det ikke bevilges efter reglerne om hjælpemidler (Servicelovens §112).

    Det betyder, at Myndighed og Visitation skal se på formålet ved brugen af kompressionen, før det kan vurderes, hvorvidt der er tale om et hjælpemiddel og væsentligheden af behovet for kompressionsstrømperne/ærmer/anden kompressionsbandage i din situation.

    Læs principafgørelse

    Hvis du tidligere har fået bevilget noget af ovenstående fra os, kan du nu efter ovenstående ændring opleve, at du ikke længere opfylder betingelserne for bevilling af samme produkt som et hjælpemiddel som følge af praksisændringen. Under alle omstændigheder får du besked, og du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til afgørelsen.


    Du kan opleve længere ventetid end tidligere ved genvurderingen, da vi typisk kan være nødt til at indhente nye lægelige oplysninger.


    Helt konkret kan det betyde, at du ikke er berettiget til bevilling af kompressionsstrømper/ærmer/anden kompressionsbandage efter servicelovens bestemmelser, hvis formålet er at forbedre, vedligeholde eller forhindre forringelse af dit aktuelle funktionsniveau.


    Du kan komme ud for, at hverken kommunen eller sundhedssektoren kan dække udgiften, hvilket betyder, at du selv skal købe dem.

    Den ændrede sagsbehandling vil kunne give længere sagsbehandlingstid end vanligt. 

    Ved evt. afslag, vil vi anbefale, at du tager kontakt til din egen læge eller den afdeling på hospitalet, der har anbefalet dig at bruge kompressionsstrømper/ærmer/anden kompressionsbandage, for yderligere vejledning om andre muligheder.

    Du velkommen til at kontakte Myndighed og Visitation på tlf. 97113457, hvor der er daglig telefonisk træffetid mellem kl. 8.30-9.30.

    Brystproteser og ortopædisk fodtøj/indlæg

    Borgerens ansøgning og bevilling

    Leverandører af hjælpemidler efter servicelovens § 112, stk. 3 skal i nødvendigt omfang samarbejde med kommunen for at understøtte borgernes rette bestilling, modtagelse og brug af hjælpemidler. 

    Leverandøren skal have tilknyttet en, for det pågældende hjælpemiddel, relevant fagperson, der kan kontaktes og hurtigt respondere angående spørgsmål og problematikker omkring hjælpemidlerne.

    Leverandører forventes i øvrigt at ville deltage konstruktivt i udredning og løsning af eventuelle konkrete eller generelle problemstillinger, der måtte opstå.

    Al kommunikation mellem leverandør og kommune samt mellem leverandør og borger, skal kunne foregå på dansk og via sikker mail. Sikker mail bør kontrolleres og videreformidles dagligt.

    Hjælpemiddel må alene udleveres til borger, når der foreligger en skriftlig bevilling fra kommunen.

    Statistik

    Leverandøren skal på forespørgsel fra kommunen inden for 30 dage fremsende en leveringsstatistik i Excel til brug for opgørelse af forbruget af de enkelte hjælpemidler. Statistikken leveres på kommuneniveau i henhold til kommunens anvisninger.

    Fakturering

    I henhold til § 6, stk. 3 i BEK nr. 1466 af 05/12/2023 af om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven skal en leverandør af bevilgede hjælpemidler sende sin faktura for hjælpemidlet til den bevilgende kommune.

    Fakturering skal ske i henhold til de til enhver tid gældende regler om elektronisk afregning med offentlige myndigheder. Yderligere oplysninger om elektronisk faktura findes på virk.dk. 

     
    Fakturaer sendes elektronisk til kommunens EAN-nummer 5798004230329 med angivelse af eventuelle påkrævede ID-nummer til brug for kommunens fakturabehandling.
     
    Faktura skal indeholde følgende oplysninger:
    • CPR-nummer, navn og adresse på borger. 
    • Beskrivelse af det leverede produkt (varenavn, varenummer, antal varer og totalpris).
    • Udleveringsdato for produktet (oplysning kan fremgå af vedhæftede dokumenter)
    • Udstedelsesdato (fakturadato).
    • Fakturanummer. 
    • Leverandørens CVR/SE-nummer, navn og adresse.
    • Kommunens navn og adresse.
    • Fratrækning af borgers eventuelle egenbetaling
    • Oplysning om producentens varenummer skal kunne udledes af oplysningerne (gældende for brystproteser) 
    • Fratrækning af borgers eventuelle lovmæssige egenbetaling (gældende for ortopædisk fodtøj)
    • Identifikationsnummer for fodtøj (gældende for ortopædisk fodtøj).
    Ud over ovennævnte oplysninger skal fakturaen påføres ydelsesmodtager, kode 02, i det omfang, det umiddelbart er muligt. 
     
    Faktura må først fremsendes til kommunen, når det bevilgede produkt er udleveret til borger.
     
    Leverandøren kan alene opnå betaling svarende til afgivet bevilling.
     
    Borgers egenbetaling(er) fratrækkes på separate fakturalinjer prisen på det udleverede produkt således, at slutbeløbet på fakturaen maksimalt svarer til det bevilgede beløb.  
     
    Kommunen er berettiget til at udskyde betalingen, hvis ovenstående oplysninger/dokumentationer mangler, indtil de anførte oplysninger/dokumentationer fremkommer fra leverandøren.

    Betalingsbetingelser

    Betaling forfalder 30 dage efter fremsendelse af fyldestgørende elektroniske faktura.

    Falder sidste rettidige betalingsdato ikke på en bankdag, udskydes betalingsdatoen til førstkommende bankdag.

    Fejl og mangler

    I tilfælde af mangler ved det leverede hjælpemiddel, er borger beskyttet af bestemmelserne i Købeloven (LBK nr. 1853 af 24/09/2021).

    Tavshedspligt og klager

    Leverandøren, disses personale og eventuelle underleverandører samt deres personale skal iagttage ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger vedrørende kommunens eller andres forhold, som de får kendskab til i forbindelse med levering af hjælpemidler, jf. Forvaltningslovens § 27 stk. 6.

    Leverandøren skal uden ugrundet ophold videresende samtlige klager, som de modtager fra borgere, til kommunen.

    Leverandøren må ikke anvende kommunen i reklamemæssig sammenhæng uden samtykke.

    Persondata

    Leverandøren er ansvarlige for overholdelse af persondataforordningen (forordning nr. 679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF) og de til enhver tid gældende regler om persondata, herunder databeskyttelsesloven med senere ændringer.

    Modtager leverandøren personoplysninger vedrørende borger, er leverandøren selvstændige dataansvarlige herfor.

    Forsikring

    Leverandøren er forpligtet til at have tegnet erhvervs- og produktansvarsforsikring og til at opretholde en sådan forsikring, imens der leveres hjælpemidler til borger. Kommunen kan anmode om dokumentation for leverandørens tegning og betaling for forsikringen. Forsikringens årlige dækningssum skal være på minimum 10 mio. danske kroner.

    Produktblade

    Leverandøren skal – på anmodning – give uddybende oplysninger om, og fremsende dokumentation vedrørende det hjælpemiddel kommunen har ydet støtte til, herunder fremsende eventuelle produktdatablade.

    Det er som udgangspunkt en betingelse for, at kommunen kan yde støtte til hjælpemidlet, at kravene opfyldes. Borger kan dog vælge at fravige enkelte krav, hvis kravene ikke har betydning for kommunens sagsbehandling eller for hjælpemidlets kvalitet, effekt, holdbarhed eller på anden måde påvirker hjælpemidlets egnethed.

    Ansøgning

    Borger kan – som udgangspunkt – ansøge om brystprotese hver 12. måned, hvis protesen er slidt. Indsendelse af ansøgning om brystproteser skal ske på borgers initiativ.

    Ansøgning til kommunen udfærdiges i samarbejde med borgeren, således at borgeren har godkendt det konkrete hjælpemiddel, der ansøges om.

    Hvis borger selv sender elektronisk ansøgning direkte til kommunen, skal leverandøren være behjælpelig med oplysning om varenavn og producentens varenummer samt specificere og kvalificere ansøgningen samt en evt. redegørelse, sådan som kommunen anmoder om det.

    Konstaterer kommunen fejl eller mangler i ansøgningen, eller har kommunen sagligt behov for uddybning i forhold hertil, skal leverandøren understøtte effektiv sagsbehandling af borgers sag. Leverandøren skal snarest muligt efter kommunens henvendelse herom, udbedre fejl og mangler i ansøgningen eller indgå i afklarende uddybning.

    Redegørelse

    For at sikre at borgers sag bliver tilstrækkeligt oplyst, skal leverandøren sammen med ansøgningen fremsende en skriftlig redegørelse, herunder at der ansøges om det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, hvis: 

    • der er tale om borgerens førstegangsansøgning om brystprotese.
    • der ansøges om udskiftning af brystprotese tidligere end 12 måneder fra sidste bevilling.
    • borger vurderes at have behov for en anden brystprotese (producentens varenummer) end den, kommunen tidligere har bevilget støtte til.
    Listen er ikke udtømmende. Kommunen kan anmode om en redegørelse, hvis særlige forhold taler derfor.
     
    Hvis den bedst egnede og billigste løsning er fravalgt pga. borgers ønske, skal dette fremgå af redegørelsen. 
     
    Skriftlig redegørelse skal ikke foreligge, når 
    • der er tale om genansøgning om en brystprotese, som er fuldstændigt identisk med den, borgeren sidst har fået bevilget af kommunen.

    Bevilling

    Kommunen kan operere med løbende bevillinger eller nye bevillinger fra gang til gang.

    Kontakt til leverandøren

    Nedenstående service for tidsbestilling og konsultation er som udgangspunkt gældende:

    • Borger skal kunne komme i telefonisk kontakt med leverandøren alle ugens arbejdsdage.
    • Borger skal tilbydes en konsultationstid inden for 5 arbejdsdage på den til kommunen tilknyttede forretningsadresse.
    • Borger skal kunne modtages i konsultationen på konsultationsdagen, som minimum mellem kl. 10.00 og 15.00. Hvis borger er erhvervsaktiv skal det dog være muligt inden for 5 arbejdsdage at få en konsultationstid tidligere eller senere på dagen.
    • Spørgsmål til leverandøren forventes besvaret senest 3 arbejdsdage efter henvendelse, med mindre andet aftales ved henvendelsen.

    Forretningsadresse

    Leverandøren skal have forretningsadresse inden for 50 km fra nedenstående adresse:

    • Adelgade 30B, 9500 Hobro
    Afstanden kan beregnes ved at lave en ruteplanlægning på krak eller google.
    Såfremt leverandøren har flere forretningsadresser må leverandøren ikke afvise betjening af en borger på en given forretningsadresse.
     
    Hvis borger vælger en leverandør, som ligger længere væk end ovenstående, vil borger højest kunne få befordringsgodtgørelse svarende hertil. 
     
    På forretningsadressen skal borger kunne få lavet alle måltagninger og afprøvninger. 
    Borger skal sikres den nødvendige diskretion i forbindelse med opmåling og afprøvning.

    Medarbejdere, herunder faglige kvalifikationer

    Leverandøren skal leve op til kravene i det medicinske direktiv, jf. BEK nr. 837 af 20/06/2023, med eventuelt senere ændringer.

    De medarbejdere, som foretager faglig vurdering, rådgivning og vejledning af borgeren og kommunen, skal have det fornødne produktkendskab og faglige viden om produkterne.

    Leverandøren skal, på forlangende i prisindhentningsperiodens løbetid, dokumentere en medarbejders kvalifikationer.

    Borgeren skal på forretningsadressen kunne tilbydes konsultation af en kvindelig medarbejder.

    Kvalitet

    Det hjælpemiddel borger får udleveret, skal leve op til alle lovkrav og reguleringer.

    Brystprotesen skal være CE-mærkede og dermed i fornødent omfang opfylde betingelserne i BEK nr. 837 af 20/06/2023, med eventuelt senere ændringer, om medicinsk udstyr.

    Brystprotesen skal have varedeklaration og må ikke indeholde stoffer, der er kendt allergifremkaldende eller på anden måde kan være sundhedsskadelige for borgeren ved den på produktet anviste korrekte brug.

    Holdbarhed og brugervejledning

    Ved almindeligt brug og korrekt vedligeholdelse skal brystprotesen være af en kvalitet, så den (herunder klæberen i en selvsiddende brystprotese) har en holdbarhed på minimum 12 måneder.

    Leverandøren skal i forbindelse med udlevering af brystprotese vejlede borger i forhold til anvendelsesmuligheder, begrænsninger, vedligeholdelse og rengøring mv. Alle brugervejledninger m.v. skal være på dansk.

    Levering

    Levering af brystprotese skal ske personligt eller pr. post efter borgers ønske.

    Udgift til postforsendelse afholdes af leverandøren.
     
    Såfremt kommune har bevilget støtte til skifteprotese, må denne tidligst udleveres, når leverandøren – efter udlevering af den første brystprotese – har haft kontakt med borgeren og har konstateret at den udleverede brystprotese er tilfredsstillende.

    Ansøgning

    For at sikre effektiv og korrekt sagsbehandling af hjælpemidler skal sagen belyses tilstrækkeligt. Leverandøren skal understøtte denne proces.

    Vurdering af det "bedst egnede og billigste" hjælpemiddel skal ske i følgende rækkefølge; 1) Ortopædisk tilretning af fodtøj eller ortopædiske fodindlæg, 2) Semiortopædisk fodtøj, 3) Individuelt fremstillet ortopædisk fodtøj.

    Indsendelse af ansøgning om ortopædisk fodtøj m.v. skal ske på borgers initiativ.

    Ansøgning til kommunen udfærdiges i samarbejde med borgeren, således at borgeren har godkendt det konkrete hjælpemiddel, der ansøges om. 

    Hvis borger selv sender elektronisk ansøgning direkte til kommunen, skal leverandøren efterfølgende specificere og kvalificere ansøgning og fremsende positionsskema samt evt. redegørelse, sådan som kommunen anmoder om det. 

    Konstaterer kommunen fejl eller mangler i ansøgningen, eller har Kommunen sagligt behov for uddybning, skal leverandøren understøtte effektiv sagsbehandling af borgers sag og snarest muligt efter Kommunens henvendelse herom udbedre fejl og mangler i ansøgningen eller indgå i afklarende uddybning. 

    Ved akutte reparationer af ortopædisk fodtøj skal der forud for reparationen indhentes mundtlig forhåndsgodkendelse hos Kommunen. Efterfølgende skal skriftlig ansøgning fremsendes til Kommunen, der herefter udfærdiger skriftlig bevilling på den akutte reparation. Såfremt der ikke kan opnås kontakt til Kommunen kan akut reparation, der ikke kan afvente, igangsættes på baggrund af et dokumenteret forgæves forsøg. Der gives ikke tilskud til reparation af fodtøj, som er erstattet af nyt fodtøj.

    Positionsskema

    Kommunens positionsnumre på varelinjeniveau, jf. positionsskema, skal fremgå af ansøgningen. Alternativt skal kommunens varelinjetekst, jf. positionsskema, fremgå af ansøgningen. Leverandøren kan sammen med ansøgningen fremsende et udfyldt positionsskema (udarbejdes på baggrund af Bilag 4 – Prisliste). Leverandøren udfylder egne varenumre i kommunens positionsskema.

    Redegørelse

    For at sikre at borgers sag bliver tilstrækkeligt oplyst, skal leverandøren sammen med ansøgningen i nedenstående tilfælde fremsende en skriftlig redegørelse, herunder at der ansøges om det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, hvis der er tale om: 

    • førstegangsansøgning om ortopædiske fodindlæg/fodtøj (gælder for hver type fodtøj, der ansøges om – eks. vinterstøvler og indesko). 
    • første gang en leverandør skal fremstille ortopædisk fodtøj/indlæg, herunder tilretninger og reparationer, til borgeren.
    • genansøgning af fodtøj/fodindlæg, som er udformet anderledes end det, borgeren sidst har fået bevilget.
    • genansøgning af fodtøj/fodindlæg tidligere end forventet (tidligere end 18 måneder efter tilsvarende fodtøj eller 12 måneder efter fodindlæg).

    Listen er ikke udtømmende. Kommunen kan anmode om en redegørelse, hvis særlige forhold taler herfor.
     
    Redegørelsen skal indeholde en beskrivelse af samt en begrundelse for det fodtøj/indlæg, der ansøges om. Redegørelsen skal henvise til hvilken indikation, jf. hjælpemiddelbekendtgørelsen (BEK nr. 1466 af 05/12/2023, bilag 1), der danner grundlag for ansøgning om ortopædisk fodtøj eller fodindlæg.
     
    Hvis den valgte løsning ikke er den billigste, skal det fremgå, hvorfor den billigste løsning ikke fagligt skønnes tilstrækkelig (eksempelvis hvorfor skal der bevilliges individuelt fremstillet fodtøj i stedet for semiortopædisk fodtøj). Dette krav gælder også i forhold til de enkelte positioner, hvor der både eksisterer billigere og dyrere løsninger. 
     
    Hvis den bedst egnede og billigste løsning er fravalgt pga. borgers ønske, skal dette fremgå af redegørelsen. 
     
    Ved ansøgning om ordinær reparation af ortopædisk fodtøj skal Leverandøren anføre årsagen til behovet for reparation. Der ydes ikke tilskud til reparation af "gammelt” fodtøj, dvs. fodtøj, som borger har fået erstattet af nyt. 
     
    Skriftlig redegørelse skal ikke foreligge, når

    • der er tale om genansøgning af ortopædisk fodtøj/fodindlæg, der i funktionalitet og opbygning er fuldstændigt identisk med det, borgeren sidst har fået bevilget og fremstillet hos samme leverandør. 

    Bevilling

    Kommunen kan operere med løbende bevillinger eller nye bevillinger fra gang til gang. Løbende bevilling gives som udgangspunkt kun til indlæg og tilretninger.

    Identifikation

    Det skal af alle ansøgninger vedrørende fodtøj, herunder også tilretning og reparation, fremgå hvilket fodtøj, ansøgningen omhandler. Der skal ske beskrivelse af eksempelvis:

    (eks. sandal, støvlet eller sko) og 
    årstid/anvendelse, (f.eks. vinterstøvler, sommersko eller indesandal). 
    Andre beskrivelser kan benyttes, såfremt årstid/anvendelse ikke er egnet, men fodtøjet bør kunne ”identificeres” på baggrund heraf. Beskrivelsen skal bidrage til, at kommunen kan følge det enkelte fodtøj i forhold til de ansøgninger, der måtte komme i fodtøjets levetid og ved dets udskiftning. 

    Ved fakturering opfordres leverandøren til at fremsendes foto af det færdige fodtøj til fremtidig identifikation.

    Alt individuelt fremstillet og semiortopædisk fodtøj skal påføres unikke identifikationsnumre. Disse identifikationsnumre skal, hvis muligt fremgå af ansøgning, og altid fremgå af faktura eller bilag til faktura. Identifikationsnummeret bruges blandt andet til at identificere fodtøjet ved en ansøgning om reparation eller ved en genbevilling. 

    Kontakt til leverandørerne

    Nedenstående service for tidsbestilling og konsultation er som udgangspunkt gældende:

    • Borger skal kunne komme i telefonisk kontakt med leverandøren alle ugens arbejdsdage
    • Borger skal tilbydes en konsultationstid inden for 10 arbejdsdage på den til kommunen tilknyttede forretningsadresse.
    • Borger skal ved den første konsultation have information om forventet tidsplan for processen (regnet fra det tidspunkt, hvor leverandøren har modtaget bevilling). Herunder forventet antal afprøvninger og forventet cirka-tidspunkt for udlevering af det færdige produkt. Så snart en leverandør har modtaget bevilling, skal der hvis muligt aftales mødedatoer og -tidspunkter for hele forløbet.
    • Leverandøren skal tilstræbe, at borger følges af samme personale gennem hele processen.
    • Borger skal kunne modtages i konsultationen på konsultationsdagen, som minimum mellem kl. 10.00 og 15.00. Hvis borger er erhvervsaktiv skal det dog være muligt inden for 10 arbejdsdage at få en konsultationstid tidligere eller senere på dagen.

    Forretningsadresse

    Leverandøren skal have forretningsadresse inden for 50 km fra nedenstående adresse:
    • Adelgade 30B, 9500 Hobro

    Afstanden kan beregnes ved at lave en ruteplanlægning på krak eller google.

    Såfremt leverandøren har flere forretningsadresser må leverandøren ikke afvise betjening af en borger på en given forretningsadresse.

    Hvis borger vælger en leverandør, som ligger længere væk end ovenstående, vil borger højest kunne få befordringsgodtgørelse svarende hertil. 

    På forretningsadressen skal borger kunne få lavet alle måltagninger og afprøvninger, og leverandøren skal kunne lave mindre tilpasninger på adressen.

    Forretningsadressen skal være handicapvenlig med adgang til handicaptoilet og handicapparkeringsplads og borger skal sikres den nødvendige diskretion i forbindelse med opmåling og afprøvning. 

    Hjemmebesøg

    Undtagelsesvist og mod et pristillæg skal leverandøren kunne konsultere borger i eget hjem (herunder institution/hospital). Hjemmebesøg kan kun ske efter forudgående aftale mellem borger, leverandøren og kommunens visitation i helt særlige tilfælde.

    Hvis en leverandør kommer på hjemmebesøg skal personalet bære tydeligt ID og på anmodning kunne fremvise yderligere legitimation.

    Faglige kvaliifikationer

    Leverandøren skal leve op til kravene i det medicinske direktiv, jf. BEK nr. 837 af 20/06/2023, med eventuelt senere ændringer.
     
    Personalet, der betjener borger i forbindelse med individuelt fodtøj, semiortopædisk fodtøj eller indlæg, skal have følgende eller tilsvarende kvalifikationer:

    • skomagermesteruddannelse under FOH eller udenlandsk, tilsvarende uddannelse,

    eller

    • anden relevant sundhedsfaglig grunduddannelse, suppleret med tilstrækkelig oplæring ved ortopædskomager samt med uddannelse indenfor fodanatomi, -patologi og biodynamisk svarende til niveauet på fodterapeutuddannelsen,

    eller

    • bandagister eller personer med anden fagrelevant uddannelse og evt. efteruddannelse med speciale i fremstilling af ortopædiske fodindlæg. 

    Personalet skal til enhver tid have den nødvendige uddannelse og kompetence, så borger sikres det rette hjælpemiddel, samt rette behandling, tilpasning, vejledning mv. 

    Sortiment

    Leverandøren skal tilbyde et designmæssigt tidssvarende og bredt sortiment af fodtøj, herunder forskellige typer af fodtøj, såsom sandaler, lukkede sko, sneakers og støvler. Fodtøjet skal endvidere kunne leveres med forskellige typer af lukninger, såsom lynlås, snørebånd, velcro etc. Leverandøren skal tilbyde sortimentet i et bredt og tidssvarende udvalg af farver.

    Det ortopædiske fodtøj skal kunne leveres i forskellige skindtyper, så fodtøjet til enhver tid fremstilles i en kvalitet, der på bedste måde tilgodeser borgers foddeformitet.

    Borger skal i forbindelse med konsultation, tilbydes at se Leverandørens sortiment, enten i digitalt eller fysisk katalog

    Kvalitet

    De hjælpemidler, borger får udleveret, skal leve op til alle lovkrav og reguleringer.

    Fodtøj/fodindlæg må aldrig indeholde stoffer, der er allergifremkaldende eller på anden måde sundhedsskadelige. Såfremt borger viser sig allergisk over for de anvendte materialer, skal det være muligt at anvende andre processer og materialer.

    Holdbarhed og produktvejledning

    Ved almindeligt brug skal ortopædisk fodtøj være af en kvalitet, så det har en holdbarhed på minimum 18 måneder, og fodindlæg skal være af en kvalitet, så de har en holdbarhed på minimum 12 måneder.

    Leverandøren skal i forbindelse med udlevering af fodtøj/fodindlæg vejlede i forhold til anvendelsesmuligheder, begrænsninger, vedligeholdelse og rengøring mv. Alle brugervejledninger m.v. skal være på dansk.

    Leveringstid

    Efter borger har modtaget bevilling og fået foretaget første måltagning/aftryk, skal borger som udgangspunkt modtage sit hjælpemiddel indenfor nedenstående frister:

    • Individuelt fremstillet ortopædisk fodtøj udleveres senest efter 12 uger, hvis der skal fremstilles ny læst. Hvis en allerede fremstillet læst kan anvendes er leveringstiden 8 uger. Ved meget komplicerede tilfælde kan længere leveringstider accepteres.
    • Semiortopædisk fodtøj inkl. tilretninger udleveres efter senest 8 uger.
    • Ortopædisk tilretning af borgers eget fodtøj udføres, så borger får fodtøjet senest 3 uger efter indlevering.
    • Ordinær reparation af ortopædisk fodtøj udføres, så borger får fodtøjet senest 3 uger efter indlevering. Ved særligt omstændige reparationer kan længere reparationstider accepteres.
    • Ortopædiske fodindlæg udleveres efter senest 3 uger.
    • Ortopædiske fodindlæg i forbindelse med fremstilling af ortopædisk fodtøj følger fodtøjet. 

    Udlevering af fodtøj/indlæg

    Leverandører skal omkostningsfrit tilrette/tilpasse fodtøj/fodindlæg, såfremt der er behov for dette.

    Tilpasningsgarantien skal gælde i mindst 12 uger fra udlevering. Tilpasningsgarantien dækker de tilfælde, hvor der ikke er tale om fejl eller mangler, men hvor der alligevel er behov for tilpasning. Tilpasning skal i så fald ske inden for

    • 2 uger fra de ortopædiske fodindlæg er tilbageleveret til leverandøren
    • 4 uger fra det ortopædiske fodtøj er tilbageleveret til leverandøren

    Typiske spørgsmål om hjælpemidler

    Hvis du eller en pårørende har behov for et hjælpemiddel, er der her en række ting, der er gode at vide.

    Værd at vide om hjælpemidler

    Hjælpemiddeldepotet står for levering og afhentning af hjælpemidler samt reparation og service på hjælpemidler. Desuden står de for lagerstyring, vask og klargøring af hjælpemidler.

    Vi genbruger i vid udstrækning hjælpemidler. Når borgerne ikke mere har behov for de udlånte hjælpemidler, bringes de tilbage til Hjælpemiddeldepotet. Hjælpemidlerne sættes i stand, og gøres klar til genudlån.

    Borgere eller pårørende der kan og har mulighed for det, må gerne selv aflevere/afhente hjælpemidler på hjælpemiddeldepotet på Tempovej 3 i Hadsund. Det kan næsten altid aftales på et tidspunkt der passer borger/pårørende.

    Hjælpemiddeldepotet kan kontaktes på tlf. 97 11 34 04 alle hverdage ml. 9 og 11.30 eller på mail - link i bunden af siden.

    Kropsbårne/Personlige hjælpemidler:

    • Ortopædisk fodtøj / ortopædisk fodindlæg
    • Arm – og benproteser
    • Støttekorset / bandager
    • Kompressionsstrømper
    • Parykker
    • Brystproteser
    • Stomihjælpemidler
    • Inkontinenshjælpemidler
    • Synshjælpemidler
    • Diabeteshjælpemidler

    Genbrugshjælpemidler

    • Rollatorer
    • Kørestole
    • El-senge
    • Hjælpemidler til brug i badeværelset
    • Kommunikationshjælpemidler
    • Særlige IT – hjælpemidler
    • Almindelige IT hjælpemidler


    Målgruppen er personer med et varigt kommunikationshandicap i form af væsentligt nedsat høre-, tale-, syns - eller skrivefunktion, og hvor hjælpemidlet i væsentlig grad kan afhjælpe følgerne af den nedsatte kommunikationsevne.

    Forbrugsgoder

    Et forbrugsgode kan have en specifik funktion til at kompensere for en nedsat eller tabt funktionsevne og kan dermed fungere som et hjælpemiddel. Forbrugsgoder er f.eks. husholdningsredskaber, køkkenmaskiner og handicapbiler.

    Vi kan ikke tilbyde KVIK-Service på ansøgninger om:

    • boligændringer
    • handicapbiler
    • børnehjælpemidler
    • teknologiske hjælpemidler
    • kommunikationshjælpemidler
    • synshjælpemidler
    • kropsbårne hjælpemidler
    • eller andre særlige eller specialiserede hjælpemidler.

    KVIK-service - Hvad og hvordan?

    KVIK-Service er et tilbud om hurtig sagsbehandling af ansøgninger på et standardhjælpemiddel.

    Du kan få råd og vejledning af en ergoterapeut, som vurderer din funktionsevne på stedet og taler med dig om årsagen til din funktionsnedsættelse.

    Hvis du findes berettiget til et hjælpemiddel tilstræber KVIK-Service, at du kan få udleveret hjælpemidlet med det samme. Du får samtidig vejledning i indstilling og anvendelsen af hjælpemidlet.

    Der kan være situationer, hvor ergoterapeuten skal indhente yderligere oplysninger for, at kunne behandle din ansøgning på den bedste måde.

    Du kan søge om almindelige standardhjælpemidler som f.eks. gang hjælpemidler, rollatorer, visse typer kørestole og småhjælpemidler.

    I KVIK-Service kan du også:

    • få vejledning i indstilling og anvendelse af hjælpemidler
    • få udført justeringer og mindre reparationer
    • aflevere hjælpemidler, som skal repareres eller udskiftes
    • aflevere hjælpemidler, som du ikke mere har behov for

    Borgere i Mariagerfjord Kommune, som har en varigt nedsat funktionsevne. Der skal ikke blot være tale om en midlertidig helbredstilstand, som f.eks. et brækket ben.

    Ved en varig funktionstilstand er der ikke yderligere mulighed for behandling, forbedring eller genoptræning. Det er en betingelse at du har et væsentligt behov for hjælpemidlet, jævnført Servicelovens §112.

    Vi kan ikke tilbyde KVIK-Service på ansøgninger om:

    • boligændringer
    • handicapbiler
    • børnehjælpemidler
    • teknologiske hjælpemidler
    • kommunikationshjælpemidler
    • synshjælpemidler
    • kropsbårne hjælpemidler
    • eller andre særlige eller specialiserede hjælpemidler.

    Adresse

    Hjælpemiddeldepotet, Tempovej 3, 9560 Hadsund.

    Åbningstid:

    • Torsdage kl. 12.30-14.30


    Faste lukkedage
    KVIK-Service holder lukket:

    • på helligdage
    • mellem jul og nytår (19/12 2024 - 2/1 2025)
    • 3 uger i sommerferien (uge 28-29-30)

    Frit valg

    Boligindretning

    • Du har mulighed for at vælge andre materialer end dem Mariagerfjord Kommune har bevilget dig.
    • Du har mulighed for at få din boligindretning udført af en anden håndværker end den, Mariagerfjord Kommune har valgt.
    • Det er en betingelse at boligindretningen og materialerne opfylder de krav, Mariagerfjord Kommune har opstillet. Det er dit ansvar at sikre dette.
    • Det er en betingelse at håndværkeren er faglært og momsregistreret. Det er dit ansvar at sikre dette.

    Hjælpemiddel

    • Du har mulighed for at købe et hjælpemiddel hos en anden leverandør.
    • Det er dit ansvar at sikre, at hjælpemidlet opfylder de faglige krav til egnethed, som kommunen opstiller. Du mister retten til tilskud fra kommunen, hvis hjælpemidlet ikke opfylder kravene.

    Boligindretning

    • Du kan få støtte med et beløb der svarer til, hvad Mariagerfjord Kommune kan få den bevilgede boligindretning udført til.
    • Hvis Mariagerfjord Kommune har en leverandøraftale, kan du få støtte med et beløb der svarer til Mariagerfjord Kommunes pris.
    • Hvis du vælger dyrere materialer eller anden håndværker, skal du selv betale prisdifferencen.
    • Håndværkeren afregner kommunens andel direkte med kommunen og din andel med dig.
    • Du skal selv afholde udgifter til almindelig reparation og vedligeholdelse af boligindretninger.

    • Hjælpemiddel
    • Du kan få støtte med et beløb der svarer til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
    • Hvis Mariagerfjord Kommune har en indkøbsaftale, kan du få støtte med et beløb der svarer til Mariagerfjord Kommunes indkøbspris.
    • Køber du et dyrere hjælpemiddel, skal du selv betale prisdifferencen.
    • Hvis der er indgået aftale om reetablering, har Mariagerfjord Kommune alene pligt til, at foretage reetablering i forhold til den boligindretning kommunen har ydet hjælp til. Yderligere udgifter til reetablering, som er opstået som følge af dit frie valg, skal du selv afholde.
    • Hvis du som lejer vil benytte dig af frit valg, forudsætter dette derfor, at du indgår en aftale med din udlejer.
    • Du kan få råd og vejledning efter behov.
    • Vælger du selv materialer og håndværker har Mariagerfjord Kommune ingen udvidet forpligtigelse til rådgivning og vejledning.
    • Du har ejendomsretten til boligindretningen.
    • Hvis kommunen har indgået aftale med dig om tilbagelevering efter brug, og du har benyttet dig af retten til frit valg af materialer, har kommunen ikke pligt til at refundere de ekstra udgifter til materialer, som du evt. har haft.

    Frit valg af hjælpemiddel eller boligindretning

    Hvis du er bevilliget et hjælpemiddel eller boligindretning, kan du selv vælge, om det er kommunen eller en anden leverandør, der skal levere det bevilligede. Dette gælder dog ikke, hvis kommunen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er identisk med det, du selv har valgt.

    Læs Mariagerfjord Kommunes kvalitetsstandarder

    Kvalitetsstandarder og tilsynsrapporter

    Mariagerfjord Kommune laver i overensstemmelse med lovgivning årlige kvalitetsrapporter, kvalitetsstandarder samt tilsyn.

    Sidst opdateret: 12. december 2024

    Kontakt

    Myndighed og Visitation

    Alle medarbejdere har træffetid hverdage kl. 8.30-9.30

    Kl. 10-12:

    Distriktsvisitatorer (personlig pleje og praktisk hjælp m.v.)
    Tlf. 97 11 34 49

    Sagsbehandlende terapeuter (hjælpemidler m.v)
    Administrative visitatorer (genoptræning, kropsbårne hjælpemidler)
    Tlf. 97 11 34 48