Kontakt
Kultur og Fritid
Foreninger og enkeltpersoner kan søge Mariagerfjord Kommune om tilskud til fx landdistrikterne, medlemmer, talentudvikling mv. Her kan du læse om de forskellige puljer samt muligheden for hjælp til fundraising.
Mariagerfjord Kommune udbyder en fast årlig pulje til projekter i kommunens 23 forsamlingshuse.
Forsamlingshuspuljen er på ca. 190.000 kr., og der kan søges op til 50.000 kr.. Puljen kan hjælpe med alt fra energiprojekter og renovering til inventar og aktiviteter.
Puljen for 2024 er lukket og vil først blive tilgængelig igen i 2025
Projekter, der har modtaget tilsagn, men endnu ikke har igangsat, kan klarmelde via nedenstående link.
Link til klarmeldingsskema her.
Afstemningsregler:
Alle forsamlingshuse får elektronisk adgang til de indkomne projekter med henblik på en urafstemning. Der kan afgives prioriteret afstemning efter nærmere retningslinjer. Der kan ikke afgives stemmer til eget projekt.
Et forsamlingshus, der har sendt en ansøgning, skal stemme, ellers frafalder deres ansøgning.
Spørgsmål m.v.
Spørgsmål med videre kan rettes til Jonathan Marc V Linnemann, tlf. 24 66 41 74, mail: jonli@mariagerfjord.dk Fagenheden for Kultur og Fritid
eller Forsamlingshusenes Forretningsudvalg:
Mariagerfjord Kommune har en pulje, der er med til at sikre, at ingen børn og unge, under 25 år og med bopæl i Mariagerfjord Kommune, er udelukket fra at deltage i fritidsaktiviteter af økonomiske årsager. Der er løbende ansøgningsfrist.
Frikortsordning til Fritidsaktiviteter
Formål:
Hvem er omfattet af ordningen:
Hvad kan der søges til:
Hvem kan søge:
Ordningen kan IKKE søges direkte af børn/unge og deres forældre.
Flg. har mulighed for at fremsende ansøgning på vegne af børn og unge:
Hvordan kan der søges?
Ansøgningsskema udfyldes og indsendes digitalt her.
Når du starter ansøgningen, skal du logge ind med MitID, her kan du bruge enten foreningens MitID, eller dit eget personlige.
Søger du som sagsbehandler eller lign. ansat i Mariagerfjord Kommune kan du logge ind med din mailadresse.
Sagsbehandlingstiden vil være max. 2 uger. Fagenheden vil i nogle tilfælde indhente nærmere oplysninger i relation til ansøgningen. Det bevilgede beløb overføres direkte til forening, institution m.v.
Ordningen evalueres løbende.
For yderligere spørgsmål kontakt: Maria Grønhøj Bisgaard, mabis@mariagerfjord.dk, 97113506
Landdistriktsrådet støtter hvert år en lang række større eller mindre projekter i landsbyerne. Der kan forventes et max. tilskud på kr. 25.000 pr. projekt.
Projektpuljen udbydes én gang årligt.
Puljen for 2024 er lukket og åbnes først igen i 2025.
Projekter, der har modtaget tilsagn, men endnu ikke har igangsat, kan klarmelde via nedenstående link.
Link til klarmeldingsskema her.
Vejledning til ansøgningsskema for Landdistriktsrådets projektpulje
Generelt om projektpuljen
Gennem projektpuljen kan lokalområderne fremsende ansøgning med henblik på økonomisk støtte til større eller mindre projekter i det enkelte lokalområde eller på tværs af flere lokalområder. Projektpuljen administreres af Landdistriktsrådet, der en gang årligt træffer afgørelse om støtte til et antal projekter.
Der kan max. forventes et tilskud på kr. 25.000 pr. projekt, og der skal tilstræbes en passende geografisk fordeling af projektmidlerne.
Eksempler på projekter, der kan opnå støtte fra projektpuljen:
Særlige indsatsområder
Landdistriktsrådet ønsker, at fremme projekter som kan gavne et større geografisk område, f.eks. i forhold til fælles grej (telt, grill eller andet), der kan udlånes på tværs.
Landdistriktsrådet ønsker en passende balance mellem fysiske projekter (anlæg m.v.) og kulturelle/sociale projekter. Projekter, der fremmer samarbejdet mellem flere lokalområder har høj prioritet. Det har betydning, at man i ansøgningen kan godtgøre, at projektet har langsigtet betydning for lokalområdets udvikling.
Dertil vægtes ansøgninger, der understøtter Mariagerfjord Kommunes Landdistriktspolitik. Indsatsområderne i Landdistriktspolitikken er:
Hvem kan søge?
Foreninger, grupper og enkeltpersoner kan søge projektpuljen. Samarbejdsprojekter prioriteres iht. de beskrevne indsatsområder. Det anbefales at lokalrådet medvirker i koordinering af evt. flere projekter fra samme lokalområde.
Ansøgningsskema
Ansøgningsskemaet udfyldes elektronisk via ovenstående link i ansøgningsperioden.
Generelt vedr. ansøgninger om etablering af legepladser
Spørgsmål i relation til ansøgningen, kontakt da:
Jonathan Marc V Linnemann – Kultur og Fritid – 24664174 – jonli@mariagerfjord.dk
Spørgsmål om politiske forhold, kontakt da Landdistriktsrådet: Flemming Rasmussen – Formand – 22 52 89 05, kridtvejen@hotmail.com
Mulige medfinansieringskilder:
Projekter der søger midler i Landdistriktsrådets projektpulje har mulighed for at søge supplerende tilskud i LAG-Himmerland, der administrerer EU's landdistriktsmidler. Nærmere vilkår for støtte fra LAG kan ses på www.lag-himmerland.dk eller ved direkte kontakt til koordinator Anne Ritman på tlf.nr.: 97113508.
Der kan søges økonomiske midler til øvrige projekter med videre ved direkte ansøgning til Udvalget for Kultur og Fritid.
For spørgsmål kontakt:
Fagenheden for Kultur og Fritid på kulturfritid@mariagerfjord.dk.
Formål
Udviklings- og Talentpuljen har til formål at støtte op om nye initiativer til udvikling af foreningerne og/eller til talentudvikling i Mariagerfjord Kommune.
Puljen skal være med til at sikre den fortsatte udvikling af de mange talenter, der er i Mariagerfjord Kommune. Arbejdet med at finde og udvikle talenterne og gøre dem til vindere får større og større værdi i fremtiden.
Det er ikke alene et spørgsmål om at tilbyde de bedste faciliteter og vilkår, men også at styrke sammenholdet og derigennem bibeholde motivationen i det videre forløb. Vi skal tænke uden for boksen og arbejde på tværs af klubfarve og bygrænse og skabe rollemodeller for børn og unge i hele Mariagerfjord Kommune.
Der kan ikke forventes tilskud til forplejnings- og transportudgifter.
Tilskudsbehovet fra Udviklings- og Talentpuljen skal være på minimum kr. 10.000. Påtænkte mindre ansøgninger henvises til lokale fonde og eventuelt Idrætsrådet.
Der er en øvre grænse på to ansøgninger pr. ansøger pr. år. Dog kan der være undtagelser, fx hvis ansøger er en flerstrenget forening.
Hvem kan søge?
Alle foreninger kan søge Udviklings- og Talentpuljen. Det er ikke et krav, at man er en godkendt folkeoplysende forening, såkaldte selvorganiserede kan også søge.
Hvad kan puljen søges til?
Puljen kan søges til udviklings- og talentarbejde,
Ansøgningsfrister og sagsbehandling
Ansøgninger kan indsendes løbende. Foreningsrådet behandler ansøgningerne 2-4 gange årligt, hvor rådet prioriterer puljens midler ud fra de indkomne ansøgninger.
Foreningsrådet kan stille krav om egenfinansiering – frivillige mandetimer kan medregnes som egenfinansiering.
Udbetaling
Bevilget tilskud udbetales ved projektets igangsættelse.
Ved tilskud over 100.000 kr. udbetales 80 % af tilskuddet ved projektets start, og resten ved afrapportering
Klarmeldingsskema fremsendes sammen med bevillingen.
Afrapportering
Når projektet er gennemført, skal der indsendes regnskab/dokumentation herfor.
For folkeoplysende foreninger skal regnskabet være underskrevet af foreningens formand og kasserer.
For selvorganiserede skal regnskabet være underskrevet af mindst 2 personer.
Der er krav om registreret revisor på regnskabet ved bevilgede tilskud over 100.000 kr.
Projekterne skal påbegyndes indenfor 1 år efter bevillingen er givet, ellers frafalder tilskuddet.
Beløb, der ikke er brugt i overensstemmelse med de forudsætninger, der er lagt til grunde for bevillingen, skal tilbagebetales.
Hvis puljen ikke bliver brugt, overføres restbudgettet til næste regnskabsår.
Frister i 2025
For yderligere spørgsmål kontakt:
Niels Sørensen, Områdeleder for Kultur og Fritid på tlf.: 97 11 35 01 eller nisoe@mariagerfjord.dk
Maria Bisgaard, administrativ medarbejder på tlf.: 97 11 35 06 eller mabis@mariagerfjord.dk
Gå til oversigt over ansøgninger med beslutninger.
Ved promovering af støttede projekter, kan man anvende Foreningsrådets logo. Download det her.
Udviklingspuljen har til formål at støtte følgende indsatsområder for idrætshaller i Mariagerfjord Kommune.
Der er løbende ansøgningsfrist.
Vedligeholdelses- og energipuljen er en pulje, som foreningerne kan søge til større vedligeholdelsesopgaver m.v.
Ansøgningsfrister for 2025
For yderligere spørgsmål kontakt:
Niels Sørensen, Områdeleder for Kultur og Fritid, 97 11 35 01, nisoe@mariagerfjord.dk
Fundraising handler om at skaffe midler til nye udviklingstiltag i fx et lokalområde eller en sportsklub. Det kan være rekreative eller humanitære aktiviteter eller det kan være byfornyelse og landsbyudvikling.
Fundraising handler ikke kun om at skrive ansøgninger. Fundraising er også at planlægge, hvordan man skaffer midler i år, til næste år og næste år igen. Man behøver ikke være professionel for at fundraise, men det kræver et godt forarbejde, tid og en rigtig god projektidé for at få økonomisk støtte fra de mange private fonde og offentlige puljer, der findes.
Mariagerfjord Kommune har oprettet et abonnement på Fundraising for foreninger (fundraisingclub.dk), som gælder for alle foreninger i Mariagerfjord Kommune. Fundraising Club er et fundraisingværktøj og indeholder bl.a. en tilskudsdatabase, hvor man kan søge efter puljer og fonde, abonnere på nyhedsbreve med relevant info om fundraising, søge efter samarbejdspartnere med mere.
Du kan via dette link oprette dig som bruger på www.fundraisingclub.dk
Kultur og Fritid