Gå til hovedindhold

Kommunal- og Regionsrådsvalg 2025

Der afholdes Kommunal- og Regionsrådsvalg tirsdag den 18. november 2025

Indhold

    Ofte stillede spørgsmål

    Valgret til kommunalbestyrelser og regionsråd har enhver, der er fyldt 18 år og har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen. For personer, der ikke er statsborgere i et EU-land eller i Island, Norge eller Storbritannien, er valgretten dog betinget af 4 års forudgående fast bopæl i riget.

    De ovenstående personer, der alle har valgret til kommunale og regionale valg, optages automatisk på valglisten.

    Følgende personer har ikke valgret til kommunale og regionale valg:

    • udlændinge, der er på tålt ophold,
    • udlændinge, der er udvist ved endelig dom (efter udlændingelovens §§ 22-24 eller 25 c),
    • udlændinge, der er udvist ved endelig afgørelse (efter udlændingelovens §§ 25-25 b), og
    • udlændinge, der opholder sig i Danmark for at afsone straf m.v. idømt af en international straffedomstol.

    Har man valgret til kommunalbestyrelser og regionsråd, vil man normalt også være valgbar hertil, medmindre man er idømt eller har vedtaget en straf, der medfører tab af valgbarhed. Udgangspunktet er, at man mister sin valgbarhed, hvis man idømmes frihedsstraf, eller hvis man ubetinget frakendes førerretten til bil. Du kan læse mere om tab af valgbarhed på grund af straf her

    Du modtager dit valgkort med posten ugen før valget. Har du ikke modtaget dit valgkort torsdag den 13. november, eller er der fejl i dit valgkort, kan du kontakte Borgerservice på tlf. 97 11 31 01.

    På dit valgkort kan du se, hvilket afstemningssted du skal stemme på. Medmindre du vælger at brevstemme inden valget, er det ikke muligt at stemme andre steder, end det der står på dit valgkort.

    Der er 11 afstemningssteder i Mariagerfjord Kommune. På dit valgkort kan du se, hvor du skal møde op på valgdagen. Du kan stemme fra kl. 8.00 til kl. 20.00.

    Vælgere med handicap eller nedsat førlighed kan efter ansøgning flyttes til et andet afstemningssted i kommunen. Ansøgningen skal være begrundet med fysiske adgangsforhold eller særligt handicapvenlig stemmerum. Du søger ved at aflevere et ansøgningsskema til Borgerservice tidligst tirsdag den 21. oktober og senest mandag den 10. november kl. 12. Ansøgningsskemaet vil være at finde her på siden, når det er klar.

    På alle afstemningssteder er der følgende hjælpemidler:
    - LED-lampe med regulerbar lysstyrke og farve
    - Sort pen
    - Ikke håndholdt lup

    På afstemningsstedet i Hobro er der også mulighed for at benytte en ekstra stor stemmeboks med hævesænkebord og CCTV (forstørrelsesapparat).

    Arden Hallerne Hvarrevej 6, 9510 Arden
    Vebbestrup Multiforum Ndr Truevej 14A, 9500 Hobro
    Valsgård Hallen Ulstrupvej 3B, 9500 Hobro
    Rosendalhallen Døstrupvej 23, Hørby, 9500 Hobro
    Onsild Hallen Præstemarken 2A, 9500 Hobro
    Hobro Idrætscenter Amerikavej 22, 9500 Hobro
    Mariager Hallen Gl. Hobrovej 1, 9550 Mariager
    Assens Hallen Edderupvej 1, 9550 Mariager
    Hadsund Hallerne Stadionvej 25, 9560 Hadsund
    Veddum Sal Veddum Hovedgade 3, 9560 Hadsund
    Als Hallen Vikingvej 8, 9560 Hadsund

    I Mariagerfjord Kommune har du mulighed for at brevstemme i perioden fra og med tirsdag den 7. oktober til og med fredag den 14. november i Borgerservice Hadsund, Himmerlandsgade 9 og Borgerservice Hobro, Adelgade 30B indenfor almindelig åbningstid.

    Det er ikke nødvendigt at bestille tid i Borgerservice eller på biblioteket.

    Du skal medbringe legitimation i form af sundhedskort, pas, kørekort eller valgkort.

    I uge 46 er brevstemmeafgivningen flyttet fra Borgerservice i Hobro til Hobro Bibliotek, Adelgade 28, 9500 Hobro. Du kan brevstemme på Hobro Bibliotek på følgende tidspunkter:

    Tirsdag den 11. november 2025 Kl. 10.00-15.30
    Torsdag den 13. november 2025 Kl. 10.00-17.00
    Fredag den 14. november 2025 Kl. 09.00-16.00


    Udover den almindelige åbningstid i Borgerservice, holdes der ekstra åbent udelukkende for at modtage brevstemmer:

    Borgerservice Hobro, Adelgade 30B, 9500 Hobro og Borgerservice Hadsund, Himmerlandsgade 9, 9560 Hadsund:

    Lørdag den 1. november 2025 Kl. 10.00-13.00
    Lørdag den 8. november 2025 Kl. 10.00-13.00
    Fredag den 14. november 2025 Kl. 09.00-16.00


    Arden Bibliotek, Bluhmesgade 19, 9510 Arden og Mariager Bibliotek, Teglgade 6, 9550 Mariager:

    Mandag den 10. november 2025 Kl. 10.00-16.00
    Tirsdag den 11. novemnber 2025 Kl. 10.00-15.00
    Torsdag den 13. november 2025 Kl. 12.00-17.00


    Både i Borgerservice Hobro og Hadsund vil der være følgende hjælpemidler til rådighed:
    • LED-lampe med regulerbar lysstyrke og farve
    • Sort pen
    • Ikke håndholdt lup
    • Hævesænkebord
    • CCTV (forstørrelsesapparat) - dog kun i Borgerservice Hobro.

    Det er muligt at brevstemme i eget hjem, hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde frem på afstemningsstedet på valgdagen eller i Borgerservice forud for valgdagen.

    Hvis du ønsker at brevstemme i eget hjem, kan du anmode om dette via dette link eller ved telefonisk henvendelse til Borgerservice på tlf. 97 11 31 17. Der kan fra og med tirsdag den 21. oktober frem til torsdag den 6. november kl. 18.00 anmodes og at brevstemme i eget hjem.

    Borgerservice vil herefter orientere dig telefonisk om tidspunkt, hvor to tilforordnede stemmemodtagere aflægger besøg i hjemmet for at tage imod brevstemmen.

    Mariagerfjord Kommune tilbyder i forbindelse med Kommunal- og Regionsrådsvalget gratis transport for vælgere med handicap eller nedsat førlighed, der ikke selv kan komme til og fra afstemningsstedet.

    Vælgere der har behov for transport, kan rette henvendelse til en af kommunens taxavognmænd og udgiften vil blive betalt af Mariagerfjord Kommune. Bemærk, at transport udelukkende er fra og til egen bopæl.

    På alle afstemningssteder er der følgende hjælpemidler:
    - LED-lampe med regulerbar lysstyrke og farve
    - Sort pen
    - Ikke håndholdt lup

    På afstemningsstedet i Hobro er der også mulighed for at benytte en ekstra stor stemmeboks med hævesænkebord og CCTV (forstørrelsesapparat).

    Vælgere med handicap eller nedsat førlighed kan efter ansøgning flyttes til et andet afstemningssted i kommunen. Ansøgningen skal være begrundet med fysiske adgangsforhold eller særligt handicapvenlig stemmerum. Du søger ved at aflevere et ansøgningsskema til Borgerservice tidligst 21. oktober og senest 10. november kl. 12.00. Du finder ansøgningsskemaet her på siden, når det er klar.

    Valgplakater i forbindelse med Kommunal- og Regionsrådsvalg på højst 0,80 m2 må hænges op på offentlige veje og private fællesveje i byer og bymæssige områder i perioden lørdag den 25. oktober kl. 12 og til onsdag den 26. november - 8 dage efter valget.

    Sidst opdateret: 27. marts 2025