Gå til hovedindhold

Kontorelev ved Mariagerfjord Kommune

Læs om uddannelsen og hvordan du bliver kontorelev ved Mariagerfjord Kommune.

Mød to af vores kontorelever

Annika Linnemann Sauer
2. års elev

Annika Sauer

”Noget af det, som tiltaler mig allermest ved at være elev i Mariagerfjord Kommune, er de åbne arme man bliver mødt med. Man er ikke ”bare” en elev, men en del af det fælles team og sammenhold der er i sekretariatet. Ydermere er jeg vild med, at jeg får lov til at være med til ALT – dette giver mig en bred erfaring og godt med viden, som kan bruges, når jeg er færdigudlært. Jeg kan ikke sige andet end, at jeg er stolt af at være elev i Mariagerfjord Kommune”

Pernille Haack Lybech
2. års elev

Pernille Haack

”Noget af det bedste ved at være elev ved Mariagerfjord Kommune er alle de søde og fantastiske mennesker man møder på sin vej. Dette gælder både i afdelingen man arbejder i, men også når man er på besøg rundt omkring, samt ens med-elever.
Jeg synes det er spændende at komme rundt i flere forskellige afdelinger gennem ens uddannelse. Dette er med til at man får et større indblik i hvordan Mariagerfjord Kommune fungerer.
Jeg synes også, at det er spændende, at man får noget ansvar, for nogle bestemte områder. På den måde føler jeg, at jeg er en del af holdet på helt samme måde som mine kollegaer.
Man får en meget alsidig uddannelse hos Mariagerfjord Kommune. Jeg kommer bl.a. både igennem noget økonomi og noget borgerrettet service, som jeg helt sikkert kan bruge i flere sammenhænge efter endt uddannelse.”

Uddannelsen

Uddannelsen som kontorelev med speciale i offentlig administration tager to år, og giver dig en god kombination af både skoleophold og arbejde med løn under hele forløbet. I løbet af de to år kommer du til at sidde i fire afdelinger – to steder i 8 måneder, en måned i Driftsøkonomi og 7 måneder et sted, du selv er med til at vælge.

Vejlederne i de enkelte afdelinger sørger for, at du får et bredt, udfordrende og lærerigt uddannelsesforløb med ansvar og egne opgaver.

Du bliver også en del af en elevgruppe med et stærkt sammenhold.

Adgangskrav

For at blive kontorelev hos os, skal du som minimum have bestået, eller inden opstart forvente at bestå én af nedenstående uddannelser:

  • Kombineret erhvervs- og gymnasial uddannelse (EUX Business) - rettet mod kontor
  • Højere Handelsuddannelse (HHX)
  • Handelsskolens Grunduddannelse (HG)
  • Gymnasial uddannelse (HTX, STX og HF) - suppleret op med 5 ugers EUS-forløb

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du opfylder adgangskravene, anbefaler vi, at du kontakter din lokale handelsskole.

Sådan sender du en ansøgning

Hvert år ansætter Mariagerfjord Kommune en eller to kontorelever med opstart 1. september. Stillingen vil dog allerede blive slået op hvert år i slut januar/start februar på kommunens hjemmeside og på Jobnet, hvor du kan sende en digital ansøgning.

Afdelinger der har kontorelever

Som kontorelev på Arden Skole sidder man fysisk på skolens kontor sammen med to sekretærer.

Opgaverne yderst varieret, og man vil kunne forvente mange forskellige opgaver. Eksempler på opgaver kan være: 

  • Betale regninger
  • Elevadministration
  • Personaleadministration
  • Afvikling af afgangsprøver
  • Sætte plaster på
  • Lave kaffe
  • Budgetopfølgning
  • Ansvar for depot og indkøb
  • Ansvar for indkomne mails
  • Og meget andet 

På Arden Skole betegnes medarbejderne på skolens kontor som blæksprutter. Der er aldrig to dage der er ens, og det synes de er fedt.

På Arden Skole vil en kontorelev blive budt velkommen til en hverdag fyldt af uforudsigelighed, hjælpsomhed og ikke mindst masser af gode opgaver.

Som kontorelev på Søndre Skole kan du se frem til en spændende og levende hverdag fyldt med mangeartede opgaver.

Du vil blive en del af administrationen på Søndre Skole og Mariagerfjord 10. Klassecenter – 2 afdelinger, en i Hobro midtby og en på Kirketoften 5 i Hobro.

Søndre Skole er overbygningsskolen i Hobro midtby, med elever fra 7. til 9. årgang. Her vil du sidde på skolens kontor sammen med 3 sekretærer.

Opgaverne kan f.eks. være:

  • Elevadministration
  • Personaleadministration
  • Fordeling af post fra fællespostkasse til skolens personale
  • Skrankebetjening
  • Kommunikation med elever, forældre og lærere telefonisk og via Aula
  • Prøveafvikling
  • Regnskab- og budgetopfølgning
  • Journalisering
  • Indkøb/klargøring af ledelses- og personalemøder
  • Indkøb af inventar- og depotvarer til skolen
  • Bestilling af buskort til skolens elever

Opgaverne på skolens kontor er udfordrende og alsidige, og du vil herigennem få en bred kontaktflade. Du vil modtage grundig oplæring og når du sidder med dine arbejdsopgaver, er der rig mulighed for sparring og vidensdeling med sekretærteamet. Du kan som elev forvente en omskiftelig hverdag, hvor tempoet til tider er højt, dog altid med positiv opbakning fra dine kollegaer.

Sekretariatet for Børn, Uddannelse og Arbejdsmarked (BUA) holder til på Fjordgade 5 i Mariager. Sekretariatet består af 14 medarbejdere, hvoraf 5 er ansat i Pladsanvisningen.

Opgaverne du kommer til at møde i sekretariatet, er dem der omhandler børn. Dette er i form af understøttelse af:

  • PPR – Pædagogisk, psykologisk rådgivning
  • Familierådgivningen 
  • Specialrådgivningen 
  • Skole/dagtilbud
  • Ressourcecentret

Som kontorelev i BUA, kommer du til at være en del af et sekretariat, hvor to dage aldrig er ens. Der kan sagtens være en plan for, hvad der skal laves, når du møder ind, og så er det sjældent, at det er er det der kommer til at ske, da der ofte kommer noget uforudset.

I sekretariatet skal man være omstillingsparat og god til at have mange bolde i luften.

Du vil i tæt samarbejde med dine kollegaer komme til at sidde med opgaver så som Børn og Unge-udvalgsmøder, fordeling af post, udbetale løn til plejefamilier og mange andre spændende opgaver.

Det er er sekretariat, der samarbejder på tværs af fagområder, så man får en bred viden inden for børneområdet.

Sekretariat for Teknik og Kultur (STK) holder til på Østergade 22 i Arden. Sekretariatet består af syv medarbejdere, hvoraf de tre har en primært administrativ stilling.

Sekretariatet understøtter to fagenheder – nemlig Teknik og Miljø samt Kultur og Fritid. Som kontorelev vil du komme til at hjælpe med mange forskelligartede opgaver på de to fagområder og i sekretariatet. De to fagenheder løser blandt andet opgaver omkring:

  • Byggesagsbehandling
  • Vedligeholdelse af adresseregistre, kortmateriale mv.
  • Hegnssyn
  • Miljøtilsyn
  • Drift af vandløb og tilsyn med spildevand
  • Trafikmyndighed og anlægsarbejde
  • Kontakt til foreninger om foreningsarbejdet – herunder økonomi
  • Arealudlejning – både fast og til arrangementer

Som kontorelev i Sekretariat for Teknik og Kultur kommer du til at være en del af et sekretariat, hvor to dage aldrig er ens. Der kan sagtens være en plan for, hvad der skal laves, når du møder ind, som kan ændres hen ad dagen. I sekretariatet skal man altså være omstillingsparat, holde overblik og kunne strukturere sit arbejde.

Du kommer som kontorelev til at møde kollegaer fra mange afdelinger med forskellige fagligheder og til at prøve forskellige typer opgaver af. På den måde kommer du til at få en bred viden inden for de to fagområder.

Du vil i tæt samarbejde med dine kollegaer komme til at sidde med opgaver såsom fordeling af post, mødeplanlægning, vedligeholdelse af adresseregistre, oprettelse af sager, sagsfordeling og mange andre spændende opgaver.

Tekst er under udarbejdelse.

Mariagerfjord Kommune har Borgerservice i Hadsund og Hobro. Der er ansat ca. 9-10 medarbejdere hvert sted og som elev i Borgerservice vil du opleve at være begge steder. I Borgerservice er der meget sjældent to ens dage, så det er en fordel, at du er omstillingsparat og kan lide at have mange bolde i luften.

Borgerservice er i mange tilfælde indgangen til kommunen og kommunens ansigt udadtil. Bogerservice får dagligt mange forskellige spørgsmål og forsøger altid at hjælpe borgeren bedst muligt. Det er derfor vigtigt, du altid gør dit yderste for at hjælpe borgeren med at finde svar på spørgsmålet. Vi har kontakt til mange forskellige mennesker og det er vigtigt, du møder borgeren i øjenhøjde, er serviceminded, smilende og imødekommende.

Som elev i Borgerservice vil du blive mødt af en bred vifte af opgaver f.eks.:

  • Folkeregister, herunder flytninger, ind- og udrejse, sygesikring og lægeskift.
  • Ekspedition af pas og kørekort og udstedelse af MitID.
  • Kommunes hovedomstilling og alm. telefonbetjening.
  • På pensionsområdet vil du blandt andet komme til at arbejde med at bevillige eller give afslag og udbetale helbredstillæg til kommunens pensionister.

Alle kontorelever i Mariagerfjord Kommune skal i løbet af deres elevtid en måned i Driftsøkonomi, for at få et indblik i en del af kommunens maskinrum og en overordnet forståelse for kommunens økonomi.

Driftsøkonomi er en del af Staben for Økonomi, IT og Borgerservice og er placeret på Hadsund Rådhus. I Driftsøkonomi er der ca. 15 medarbejdere og 1 gruppeleder.

Driftsøkonomi består af flere teams:

  • Økonomiservice
  • Boligadministration
  • Opkrævning
  • Controlling
  • Forsikring

Du vil komme rundt i de forskellige teams, men du vil dog altid starte i Økonomiservice.

Fællesnævneren for alle teams er tal, og de har en bred kontakt til både decentrale og centrale afdelinger.

I Driftsøkonomi kommer du til at arbejde med tal i alle størrelser. Du kommer bl.a. til at arbejde med bogføring, journalisering, forskellige kontrolopgaver, afstemninger og mange andre spændende opgaver.

Som kontorelev ved Lønkontoret vil du blive en del af Staben for Økonomi, IT og Borgerservice og du vil fysisk skulle møde ind på Hadsund Rådhus, Himmerlandsgade 9, med 8 andre medarbejdere og 2 teamledere. 
 
Opgaverne ved Lønkontoret er varieret og du kan forvente en hverdag, hvor to dage sjældent er ens.

Nogle af opgaverne du kan blive introduceret til kan f.eks. være:

  • Oprette og vedligeholde personale
  • Fraværsregistreringer og vejledning hertil
  • Hjemsøgning af refusion ved sygdom og barsel
  • Anmeldelse af TR AKUT
  • Udsendelse af ansættelsesbreve
  • Foretage lønkontroller
  • Bogføring i økonomisystemet
  • Journalisering i ESDH systemet SBSYS
  • Telefonbetjening
  • Andre administrative opgaver

Dit arbejde ved Lønkontoret kommer til at kræve bredt tværfagligt samarbejde f.eks. med ledere og stedfortrædere, personalekonsulenter ved HR-afdelingen og Ydelsesservice.

Du vil på Lønkontoret blive tildelt dine egne ansvarsområder, hvor du naturligvis vil modtage grundig oplæring, sparring og vidensdeling med kollegaerne på Lønkontoret.

Sidst opdateret: 25. marts 2025