Flytning af jord fra forurenede grunde, områdeklassificerede områder (byzone) samt fra offentlig vej skal anmeldes til kommunen.
Jordflytning skal anmeldes til Mariagerfjord Kommune ved flytning af jord fra
Anmeld jordflytning
Jordflytning skal anmeldes elektronisk via FlytJord. Link til FlytJord finder du i selvbetjeningsløsningen øverst på denne side.
Virksomheder skal anvende FlytJord. Private henvises ligeledes til FlytJord, men kan alternativt bruge vores anmeldeskema. Det udfyldte skema sendes via kommunens mail jord@mariagerfjord.dk eller med post til Mariagerfjord Kommune, Miljøafdelingen, Østergade 22, 9510 Arden.
Den, der iværksætter flytningen af jorden er ansvarlig for at anmelde flytningen, men transportøren af jorden skal ligeledes sikre sig, at der er indgivet en anmeldelse.
Hvad gør kommunen med din anmeldelse?
Kommunen gennemgår anmeldelsen, og kontrollerer at lovgivningskravene er overholdt for at jordflytningen kan foretages. Hvis alt er i orden anvises jorden til den valgte modtager.
Hvis der mangler oplysninger til jordflytningen, eller hvis der er andre forhold som gør at jordflytningen ikke kan anvises, så kontakter kommunen anmelder.
Aflevering af jord på jorddepoter
Jord på op til 1 m3 kan afleveres på genbrugspladserne. Aflevering af større mængder jord kan ske på kommunens jorddepoter på Finlandsvej (Hadsund) og Ølsvej (Hobro). Aflevering kræver forudgående anmeldelse via FlytJord.
Læs mere om jorddepoterne her.
Yderligere om jordflytning
Ved flytning af jord fra kortlagte arealer, offentlig vej og områdeklassificerede arealer er der krav om analyser af jorden. Krav til prøveantallet kan ses i nedenstående tabel.
Jordens placering forud for flytning |
Minimumsprøveantal ved jordflytning |
Anvendelse, som kræver, at jorden er uforurenet (fri anvendelse) |
Jord fra kortlagte arealer |
1 prøve pr. 30 ton |
1 prøve pr. 30 ton |
Jord fra områdeklassificering og offentlige vejarealer (dog ikke kortlagte arealer inden for området) |
1 prøve pr. 120 ton |
1 prøve pr. 30 ton |
Vejjord kan leveres til Randers Havns jordtip, uden der er krav om analyser. I dette tilfælde leveres jorden som lettere forurenet (kat. 2 jord), og jorden skal ikke være for våd og må ikke stamme fra et kortlagt areal, eller være mistænkt for at være forurenet mere end lettere forurenet.
Inden du går i gang med prøvetagning anbefaler kommunen, at du taler med en miljørådgiver om, hvordan der skal udtages jordprøver.
Hvis formålet med jordflytningen er at få udtaget et areal fra kortlægningen, så skal analyseomfanget aftales med Region Nordjylland.
De udtagne prøver analyseres således, at prøver og analyser er repræsentative for hver af de jordlag/typer, som ønskes flyttet.
Jord analyseres på baggrund af viden om de specifikke aktiviteter, der er relevante for det pågældende areal. Kommunen fastsætter hvilke parametre der skal analyseres for.
For øvrig information henvises til jordflytningsbekendtgørelsen.
Der er ikke krav om akkrediteret prøvetagning, men det er vigtigt at kunne bevise, hvor og hvordan prøverne er udtaget. Hver prøve skal blandes af mindst 5 delprøver. Ved jordflytningsanmeldelse skal prøvetagningsstederne være indtegnet på et vedhæftet kort
Jorden skal kategoriseres efter forureningsgraden i nedenstående tabel.
Kategorisering af forureningskomponenter
Forureningstype/komponent |
Kategori 1 (ren jord) |
Kategori 2 (lettere forurenet) |
Udenfor kategori |
Metaller |
Arsen (As) |
≤ 20 |
≤ 20 |
> 20 |
Cadmium (Cd) |
≤ 0,5 |
≤ 5 |
> 5 |
Chrom total (Cr total) |
≤ 500 |
≤ 1000 |
> 1000 |
Kobber (Cu) |
≤ 500 |
≤ 1000 |
> 1000 |
Kviksølv (Hg) uorganisk |
≤ 1 |
≤ 3 |
> 3 |
Bly (Pb) |
≤ 40 |
≤ 400 |
> 400 |
Zink (Zn) |
≤ 500 |
≤ 1000 |
> 1000 |
Tjærestoffer |
PAH total |
≤ 4 |
≤ 40 |
> 40 |
Benz(a)pyren |
≤ 0,3 |
≤ 3 |
> 3 |
Dibenz(a,h)anthracen |
≤ 0,3 |
≤ 3 |
> 3 |
Olie- og eller benzinprodukter |
Benzen - C10 kulbrinter |
≤ 25 |
≤ 25 |
> 25 |
C10- C15 kulbrinter |
≤ 40 |
≤ 40 |
> 40 |
>C15- C20 kulbrinter |
≤ 55 |
≤ 55 |
> 55 |
>C20- C35 kulbrinter |
≤ 100 |
≤ 300 |
> 300 |
Sum af kulbrinter C6 - C35 |
≤ 100 |
≤ 300 |
> 300
|
Mariagerfjord Kommune opkræver fra den 1. november 2021 et fast administrationsgebyr pr. jordflytningssag, samt et gebyr for konkret sagsbehandling, beregnet som medgået tid pr. påbegyndt kvarter. Taksten reguleres årligt og kan ses i kommunens takstblad.
Regningen for gebyret udstedes til den virksomhed, der anmelder jordflytningen. Tidsforbruget for jordflytningssagen beregnes fra det tidspunkt, hvor vi enten modtager en anmeldelse, eller det tidspunkt, hvor vi vurderer, at der foretages en egentlig sagsbehandling, selvom der ikke er modtaget en formel jordflytningsanmeldelse. Det vil ofte være i forbindelse med en forhåndsdialog, inden anmeldelsen reelt er fremsendt.
Mariagerfjord Kommune Byråd har den 23. september 2021 godkendt gebyrtaksten, som er besluttet på baggrund af Affaldsaktørbekendtgørelsen af 14/12/2020.
Ifølge bekendtgørelsen skal der opkræves et gebyr, der dækker kommunens omkostninger i forbindelse med anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord, som er erhvervsaffald.