Gå til hovedindhold

Affald i sommerhuset

Har du et sommerhus i Mariagerfjord Kommune kan du læse mere om affaldssortering, tømning af dine beholdere samt bestilling af ekstra eller større affaldsbeholdere.

Indhold

    Affaldsbeholdere ved sommerhuset

    Alle sommerhuse i Mariagerfjord Kommune er som minimum tilmeldt med to 240 liters beholdere til henholdsvis mad- og restaffald samt papir/pap og plast/metal/mad- og drikkekartoner.

    Anbefaling af beholderstørrelse

    De affaldsbeholdere som du har ved dit sommerhus, skal kunne rumme affaldet fra det antal personer, som opholder sig i sommerhuset. 

    Vi anbefaler:

    • 1 stk. 240 l. beholder - 4 til 8 personer
    • 2 stk. 240 l. beholder - 8 til 12 personer
    • 3 stk. 240 l. beholder - 13 til 16 personer

    Under selvbetjeningsløsningen "Dit affald" kan du selv tilmelde den beholderstørrelser, du ønsker at få tømt.

    Det koster et ekspeditionsgebyr at få ændret det tilmeldte på din adresse. Se mere under priser. 

    Miljøkasse

    Alle sommerhuse har desuden en miljøkasse til farligt affald. 

    Adgangsforhold

    Læs mere om adgangsforhold og hvordan du hjælper skraldemændene.

    Dit affald

    På "Dit affald" kan du se, hvilken affaldsordning der er registreret på din adresse, samt se hvilke dage du får tømt restaffald og genbrug. Du kan også skrive til os, hvis du ikke har fået tømt din beholder, eller hvis din beholder ikke er sat på plads efter tømning.

    Du har også mulighed for at bestille ekstra beholdere til mad- og restaffald og genbrug. 

    Det koster et ekspeditionsgebyr at få ændret det tilmeldte på din adresse. Taksten fremgår af takstbladet.

    Du kan på "Dit affald" tilmelde dig sms eller e-mail notifikation, så du får en sms eller e-mail før, vi henter dit affald. Du kan vælge at få besked op til seks dage inden vi henter dit restaffald, papir/pap og plast/metal/mad- og drikkekartoner. Du kan også frit vælge hvilket tidspunkt på dagen du ønsker at modtage beskeden. 

    Vi forsøger også at sende beskeder, hvis der er bilnedbrud og tidspunktet for tømningen ændre sig. 

    Skifter du adresse eller ønsker du ikke at modtage besked om tømning mere, så kan du på "Dit affald" afmelde sms og e-mail notifikationen. 

    Det er nemt, at komme af med dine brugte batterier, rester af maling, kemikalier samt småt elektronik. Du samler blot affaldet i din miljøkasse og stiller den ved din affaldsbeholder til restaffald, når du vil have den ombyttet.

    Lad ikke miljøkassen stå permanent ved din affaldsbeholder. Så skal skraldemanden nemlig tjekke den hver gang. Stil først miljøkassen ud dagen før, du ønsker at få den ombyttet. Miljøkassen bliver ombyttet samme dag, som du har tømning af restaffald.

    Husk at du højst må lægge 8 kg farligt affald i miljøkassen og at den skal lukkes helt til. 

    Du kan skrive til os på "Dit affald", hvis din miljøkasse ikke er ombyttet. 

    Læs mere om hvilket farlige affald du må lægge i din miljøkasse.

    Hvad med kanyleboksen?

    Kanylebokse kan du hente på genbrugspladsen. Her kan du også aflevere din fyldte boks eller du kan aflevere den på apoteket. 

    Læs mere om aflevering af kanyler og medicin på apoteket.

    Se adresser og åbningstider for genbrugspladserne. 

    På "Dit affald" kan du bestille afhentning af storskrald på din adresse. 

    Bestil storskrald.

    Har du i en kort periode ekstra affald, kan du købe sækkemærker til at sætte på egne sække. Du skal blot sætte sækken ud til skraldemanden, den dag du normalt får tømt.

    Du kan købe sækkemærker hos Borgerservice i Hadsund og Hobro, i Brugsen i Øster Hurup, Turistkontoret i Øster Hurup og Meny i Als.

    Priser

    Restaffald

    Renovationsafgift pr. år 2023 2024
    140 l. beholder - 14 dags tømning - mad 989 kr. 932 kr.
    140 l. beholder - 14 dags tømning - rest 804 kr. 813 kr.
    240 l. beholder - 14 dags tømning - mad og rest 1.096 kr. 998 kr.
    240 l. beholder - sommerhus m. nabotømning - mad og rest 631 kr. 910 kr.
    240 l. beholder - 14 dags tømning - rest 1.022 kr. 999 kr.
    400 l. beholder - 14 dags tømning - rest 1.667 kr. 1.589 kr.
    660 l. beholder - 14 dags tømning - rest 2.043 kr. 2.107 kr.
    770 l. beholder - 14 dags tømning - rest 2.538 kr. 2.535 kr.
    240 l. beholder - kolonihave 548 kr. 640 kr.

    Genbrugsgebyr

    Gebyr pr. år 2023 2024
    Genbrugsgebyr - husholdninger 2.181 kr. 2.393 kr.
    Genbrugsgebyr - sommerhuse 1.538 kr. 1.690 kr.
    Genbrugsgebyr - kolonihaver 479 kr. 283 kr.
      2023 2024
    Miljøkasse - helår 34 kr. 22 kr.
    Miljøkasse - sommerhuse 17 kr. 11 kr.
    Miljøkasse - kolonihave 13 kr. 4 kr.
      2023 2024
    Gebyr ved ændringer 199 kr. 208 kr.

    Der opkræves ekspeditionsgebyr ved følgende ændringer:

    • Ændring fra egen beholder til Mariagerfjord Kommune beholder
    • Ændring til en større eller mindre beholder
    • Ændring mellem sæk og beholder
    • Tilmelding og afmelding af ekstra beholder
    • Meddele dispensation
    • Tilmelding efter dispensation
    • Ændring til nedgravede løsninger
      2023 2024
    Sækkemærker i ark á 4 stk.  139 kr. 145 kr.
    Specialafhentning - 14 dags (tillæg) 374 kr. 391 kr.
    Specialafhentning - helårs (tillæg) 750 kr. 784 kr.
    Sidst opdateret: 13. juni 2024