Gå til hovedindhold

Læseadgange i Digital Post

Her finder du information om læseadgange til Digital Post

Indhold

    Læseadgange i Digital Post

    Med en læseadgang kan du hjælpe en pårørende med at tjekke Digital Post fra offentlige myndigheder. 

     En læseadgang kan være en god idé i situationer, hvor du fx:

    • skal hjælpe fx et familiemedlem eller en nær ven med at tjekke Digital Post, læse beskederne og huske personen på eventuelle aftaler. 
    • som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med din Digital Post fra det offentlige. 

    Vær opmærksom på, at en læseadgang ikke omfatter post fra private virksomheder, fx bank eller forsikringsselskab. Hvis din læseadgang også skal omfatte post fra private virksomheder, skal den, du hjælper, kontakte e-Boks og mit.dk.

    Med en læseadgang kan du gøre følgende i Digital Post på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks og på mit.dk:

    • læse al Digital Post fra offentlige myndigheder 
    • oprette nye mapper eller flytte post til mapper
    • rette om post skal stå som læst/ulæst 
    • videresende post til en e-mailadresse eller til en Digital Post-modtager
    • læse indkaldelser til retten og blive forkyndt på vegne af postkasseejer.

    En læseadgang giver ikke adgang til at:

    • slette post eller mapper
    • skrive ny post
    • redigere i indstillingerne i personens Digital Post.

    Vær opmærksom på, at en læseadgang ikke omfatter post fra private virksomheder, fx bank eller forsikringsselskab. Hvis du ønsker, at din læseadgang også skal omfatte post fra private virksomheder, skal den, du hjælper, kontakte e-Boks og mit.dk.

    Du kan selv give læseadgang til andre, fx et familiemedlem, så vedkommende kan hjælpe dig med at tjekke din Digital Post på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks og på mit.dk

    Sådan giver du læseadgang:
    1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. 
    2. Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læseadgange’.
    3. Klik på ’Giv andre adgang’ for at oprette en læseadgang.
    4. Udfyld fornavn, efternavn og cpr-nummer på den person, du ønsker at give læseadgang til. Du kan vælge en dato for, hvornår læseadgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
    5. Afslut ved at klikke på ’Send’.
    6. Du modtager herefter en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har givet læseadgang til.
    7. Modtageren af læseadgangen får også en besked i Digital Post om, at vedkommende har fået læseadgang til din post. 

    Hvis du ikke har et MitID, skal du henvende dig til kommunen. Husk at bestille tid i borgerservice.

    Du kan få hjælp til at oprette en læseadgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder hos kommunen. 

    Hvis du ikke har mulighed for selv at møde op, kan en anden person gøre det for dig. Personen skal møde op med en udfyldt blanket, hvor du har givet personen fuldmagt til at oprette en læseadgang på dine vegne.

    Du kan give læseadgang til en anden person. Det kræver blot, at personen selv har Digital Post.

    For at give læseadgang til en privatperson, skal du bruge personens fornavn, efternavn og CPR-nummer. 

    Du skal beslutte, om læseadgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.

    Hvis en anden person anmoder om at få læseadgang til din Digital Post, får du en besked i Digital Post.

    For at acceptere anmodningen skal du gøre følgende på borger.dk: 
    1. Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læseadgange’.
    2. Under ’Læseadgang til din post’ vil du kunne finde navnet på den person, der har anmodet om at få læseadgang. Ud for navnet vil der stå ’Mangler din godkendelse’.
    3. Klik på ’Se og redigér’ ud for personens navn.
    4. Du kan nu se, hvor længe læseadgang gælder. Klik på ’Godkend’ for at acceptere anmodningen om læseadgang. 

    Du kan få læseadgang til en andens Digital Post på 2 måder: 

    • Ved at personen giver dig læseadgang.
    • Ved at du anmoder om læseadgang. 
    Sådan anmoder du om at få læseadgang på borger.dk:
    1. Log ind på Digital Post med dit MitID. 
    2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’.
    3. Klik på ’Anmod om adgang’ for at oprette en læseadgang.
    4. Skriv fornavn, efternavn og CPR-nummer på personen, du anmoder om læseadgang hos. 
    5. Vælg, hvornår læseadgangen skal udløbe, eller klik i feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
    6. Afslut ved at klikke på ’Send’. 

    Når personen, du har anmodet om læseadgang hos, har godkendt din anmodning, får du en besked i Digital Post, hvorefter du har læseadgang til vedkommendes Digital Post. 

    Under ’Læseadgange’ kan du se status på din anmodning. 

    Hvis du ikke har et MitID, skal du altid henvende dig til kommunen. Husk at bestille tid i borgerservice.

    Du kan anmode om læseadgang til en anden persons Digital Post. Det eneste det kræver er, at du selv har Digital Post. 

    Dette skal du have klar

    For at anmode om læseadgang til en anden privatpersons Digital Post, skal du bruge vedkommendes: 

    • fornavn
    • efternavn
    • CPR-nummer.

    Du skal aftale med personen, om læseadgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det også muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.

    Som værge kan du anmode om læseadgang til Digital Post for personer under værgemål.

    Følg linket i den besked, du har modtaget: ’Se dine adgange til Digital Post’. 

    Eller acceptér på denne måde:

    1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. 
    2. Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læseadgange’.
    3. Under ’Din læseadgang til andres post’ vil du finde navnet på den person, der har givet dig læseadgang. Ud for navnet vil der stå ’Mangler din godkendelse’.
    4. Klik på ’Se og redigér’ ud for personens navn.
    5. Du kan nu se, hvor længe læseadgangen gælder. Klik på ’Godkend’ for at acceptere anmodningen om læseadgang.

    Du får først adgang til en anden persons Digital Post, når vedkommende har godkendt din anmodning i sin Digital Post. Du kan altid se status for din anmodning i din egen Digital Post. 

    Se status for din anmodning om læseadgang: 
    1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. 
    2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’.
    3. Under overskriften ’Din læseadgang til andres post’ finder du den person, du har sendt anmodningen til. Hvis der står ’Mangler godkendelse’, har personen endnu ikke godkendt din anmodning. 

    Hvis der står ’Aktiv læseadgang’, er anmodningen godkendt, og du kan læse vedkommendes Digital Post.

    Hvis du har fået læseadgang til en anden persons Digital Post, kan du se posten ved at skifte postkasse.

    Sådan skifter du postkasse: 
    1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. 
    2. Klik på ”Skift postkasse”, og klik derefter på navnet på den person, hvis Digital Post du har læseadgang til. 
    3. Når navnet skifter fra at være dit eget til den anden persons navn, er du inde i den postkasse, du har læseadgang til.

    Du kan tilmelde dig besked om ny post, så du får en e-mail, når der er ny post i den persons Digital Post, du har læseadgang til. 

    Sådan får du besked om ny post: 
    1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. 
    2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’. 
    3. Klik på ’Se og redigér’ ud for den læseadgang, det drejer sig om. 
    4. Slå ’E-mail om ny post’ til for at tilmelde dig besked om ny post.
    5. Skriv din e-mailadresse, og klik på ’Gem’.
    6. Du skal nu bekræfte din e-mailadresse ved at indtaste en kode, der bliver sendt til din e-mail. Afslut ved at klikke på ’Bekræft’.

    Du kan altid fjerne din tilmelding igen samme sted. Det er ikke muligt at modtage SMS om ny post i den postkasse, du har læseadgang til.

    Du eller den anden part kan altid fjerne en læseadgang i Digital Post på borger.dk – eller få hjælp til det hos kommunen.

    Sådan fjerner du en læseadgang:
    1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
    2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’.
    3. Du får nu vist en oversigt over, hvem du har givet læseadgange, og hvem der har givet dig en læseadgang.
    4. Klik på ’Se og redigér’ ud for den læseadgang, du gerne vil redigere. 
    5. Klik på ’Fjern læseadgang’ for at slette en læseadgang. Du bliver herefter bedt om at bekræfte, at du vil fjerne læseadgangen.
    6. Læseadgangen er nu fjernet. Under ’Læseadgange’ kan du se, at navnet på personen, der tidligere havde læseadgang, ikke længere står på siden.   

    Når du opretter en læseadgang i Digital Post på borger.dk, så giver den også adgang til at læse beskeder fra det offentlige i e-Boks og på mit.dk. Hvis du ønsker, at læseadgangen også skal omfatte post fra private virksomheder, fx banken eller dit forsikringsselskab, skal du kontakte e-Boks og mit.dk.

    Adgange givet på e-Boks med ret til ’læsning’ eller ’redigering’ virker kun til digital post fra private virksomheder, ikke Digital Post fra offentlige myndigheder. 

    Læseadgang til Digital Post fra offentlige myndigheder oprettes på borger.dk. Den slår igennem på offentlig post på e-Boks og mit.dk, hvis du har valgt, at de skal vise post fra det offentlige.   

    Du kan ikke give adgang til en delmængde af din Digital Post fra offentlige myndigheder. Du kan kun give adgang til det hele.

    Hvis du ikke længere kan se den post, som en anden person får fra offentlige myndigheder, er det fordi din adgang er ophørt.

    Ønsker du fortsat at læse personens post fra det offentlige, har du følgende to muligheder: 

    • bed personen om at oprette dig som Digital Post-modtager. Herefter kan vedkommende videresende beskeder til dig i Digital Post på borger.dk, e-Boks og mit.dk.
    • anmod om at få læseadgang til personens Digital Post, så du kan læse alle beskeder i vedkommendes Digital Post.

    Læs mere under 'Sådan får du læseadgang til en andens post'.

    02.07.2024 14.14

    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Sidst opdateret: 3. juli 2024